Pengenalan

Pengenalan

Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan merupakan satu bidang yang bertujuan melindungi keselamatan, kesihatan dan kebajikan pekerja. Keselamatan tempat kerja merupakan suatu aspek penting di dalam sesebuah organisasi syarikat. Ia merupakan salah satu tanggungjawab majikan di bawah Akta Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan 1994 Malaysia untuk mengambil berat tentang kesihatan dan keselamatan para pekerja ketika bekerja di dalam sesebuah syarikat. Akta ini dikawalselia oleh Jabatan Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan dari Kementerian Sumber Manusia.

Monday 4 April 2011

Sejarah Penubuhan Jabatan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan.

Keselamatan Pekerjaan diperkenalkan oleh Jabatan Kilang dan Jentera dari Kementerian Sumber Manusia berikutan insiden letupan kilang mercun Bright Sparkler di Sungai Buloh yang berlaku pada 1991. Ketika berlakunya kejadian tersebut, berpuluh-puluh pekerja terperangkap dan seramai 26 orang terkorban di dalam insiden tersebut.
Selepas 1994, Sebuah akta ditubuhkan dan diberi nama Akta Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan. Jabatan Kilang dan Jentera mula menguatkuasakan akta ini dan seterusnya nama jabatan tersebut ditukar kepada Jabatan Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan.

Insiden letupan kilang Bright Sparkler di Sungai Buloh :








3 comments:

  1. Artikel yang menarik. Tapi gambar tu ngeri gak nak tengok.

    ReplyDelete
  2. Thanks for your information, it was really very helpfull.. Health

    ReplyDelete
  3. You make so many great points here that I read your article a couple of times. Your views are in accordance with my own for the most part. This is great content for your readers. koktale

    ReplyDelete